هرم بزرگ جیزه
نوین گستر
به وبلاگ نوین گستر خوش آمدید!

هرم بزرگ جیزه

هرم بزرگ جیزه

هرم بزرگ جیزه جزو اولین شگفتی های دنیا است که توسط یونانی ها به هرم بزرگ خوفو و یا هرم بزرگ فرعون خئوپس نیز معروف است . این هرم یکی از عجایب جهان باستان میباشد که از گذشته بیادگار مانده است . سالانه گردشگران بیشماری از سراسر دنیا برای دیدن این بنا به گورستان جیزه که نزدیک به شهر قاهره ( پایتخت مصر ) است سفر میکنند . جرم تقریبی این بنا ۵٫۹ میلیون تن و حجمش ۲٫۶ میلیون متر مکعب تخمین زده میشود . هرم جیزه از سنگ های درخشان و سفید پوشیده شده است و هنگامی که پرتو خورشید به آن میتابد بسان جواهری در زیر نور آفتاب تلالو میکند و این شگفتی نشان دهنده ی کمال طراحی در ساخت بنا در جهان باستان است . گردشگران بسیاری که از هرم بزرگ جیزه بازدید کردند اتفاق نظر دارند که محیطی بسیار معنوی و سرشار از انرژی مثبت در آنجا حکم فرماست و سالانه گروه های مذهبی زیادی بعنوان مکانی معنوی و عرفانی از این بنا دیدن میکنند .

 

هرم بزرگ جیزه

مورخان معتقد هستند که هرم بزرگ جیزه در دوره ی سلسله ی چهارم فراعنه مصر و به فرمان فرعون خئوپس ( ۲۵۶۰ سال قبل از میلاد ) ساخته شده و اتمام آن در حدود بیست سال به طول انجامید . این بنا با ارتفاع ۱۴۶ متری که دارد در حدود ۳۸۰۰ سال بلندترین بنا در کل جهان بشمار میآمد . هرودت ، تاریخ نویس مشهور ، اعتقاد دارد که برای ساخت این بنا به کارگرانی در حدود ۱۰۰۰۰ نفر احتیاج بوده است . پیش از این عقیده بر این بود که این کارگران همگی برده بودند ولی دانشمندان کنونی معتقدند که آنها همگی کارگانی ورزیده و با حقوق و دستمزد بودند که گواه این نظر هم گورستان کارگران است که در نزدیکی جیزه موجود میباشد . این هرم تنها هرم مصری است که هم راه عبور برای بالا رفتن و هم پایین آمدن را دارا میباشد .

عقیده ی عامه بر این اصل استوار است که این مکان مقبره ی فراعنه میباشد ، اما میدانیم هواکش هایی در سراسر بنا وجود دارد که علت این امر هنوز روشن نشده است زیرا مومیایی های فراعنه احتیاجی به این هواکش ها نداشتند و بعلاوه هیچ مومیایی یا هیچ بقایایی از اجساد در داخل این هرم کشف نشده است . این دلایل باعث میشود که بسیاری از مصری شناسان و دانشمندان بر این عقیده ی خود پافشاری کنند که این هرم ها برای اجرای مراسم مذهبی و تشریفاتی و سنتی بکار گرفته میشدند . البته هنوز هم نمیتوان دقیقا علت ایجاد این بنای سمبولیسم را مشخص کرد .

هرم بزرگ جیزه

بسیاری از دانشمندان و باستان شناسان احتمال میدهند سنگهایی که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته اند از معادن استخراج میشدند و بعد کارگران آنها را به سوی این مکان منتقل میکردند . نکته ی مهم دیگری که در ساخت این بنا بکار رفته موقعیت آن است . هرم بزرگ جیزه طوری جهت بندی شده است که موقعیت خاص ستاره ها را در حدود ۳۰۰۰ سال پیش نشان میدهد ( ستاره های B-Ursae Minoris و Z-ursae Majoris ) . در داخل هرم سه اتاق وجود دارد که بزرگترین آن در پایین ترین طبقه ی هرم است . جزئیات عجیبی در مورد این اتاق ها وجود دارد که توسط رباتی که مخترع آن یک مهندس آلمانی بنام آقای رادولف گانتن برینک بود کشف شد . تابوت فرعون که از گرانیت قرمز ساخته شده بیش از حد کوتاه است و دانشمندان بر این باورند که این تابوت برای بدن انسان طراحی نشده است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط فاطمه اسلام نیا