درمان ترک های نوک سینه چیست؟
نوین گستر
به وبلاگ نوین گستر خوش آمدید!

درمان ترک های نوک سینه چیست؟  
 
     
 
 
درمان ترک های نوک سینه چیست؟  
 
 
 
 
   
   
 
معمولا ترک نوک پستان بعد از زایمان، در هفته اول یا دوم شیردهی به وجود می آید. دلیل اصلی ترک ها، کششی است که نوزاد هنگام شیرخوردن با دهان خود ایجاد می کند. کشیدن پستان برای خارج کردن نوک آن از دهان نوزاد هم می تواند علت دیگر این عارضه باشد...
توصیه می شود مادران قبل از بروز این مشکل، زمانی که به نوزاد شیر می دهند، به هیچ وجه اقدام به کشیدن سر پستان از دهان نوزاد نکنند و اگر مساله ای فوری پیش آمد و مجبور شدند شیردهی را متوقف کنند، بهتر است به جای این کار، انگشت تمیز خود را به آرامی بین دو آرواره نوزاد قرار دهند تا پستان را رها کند.
یکی دیگر از علل ترک نوک پستان، خشکی آن است. این حالت در اثر شستشوی مکرر با آب و صابون به وجود می آید. مرطوب نگه داشتن و چرب کردن نوک سینه با کرم های ضدترک و ضدشقاق در بهبود ترک ها موثر است. از آنجا که ترک سر پستان با خشکی همراه است، مالیدن بخش چرب شیر روی نوک پستان یا استفاده از کرم های مخصوص هم روش مناسبی برای درمان است.
علاوه بر ترک سینه که عمده ترین مشکل در خانم های شیرده است، عدم تخلیه شیر هم باعث تشکیل آبسه و عوارض آن و کیست های شیری می شود. اگر خانمی به ترک سر پستان مبتلا شد، نباید شیردهی را قطع کند. تجمع شیر باعث درد شدید، تب، تورم و حتی آبسه می شود، بنابراین بهتر است به شیردهی و تخلیه شیر از سینه ادامه داد هرچند شیردهی در این حالت دردناک است. توصیه می شود بعد از اولین ساعت تولد، شیردهی آغاز شود. این کار در بهبود شرایط مادر و کاهش مرگ ومیر موثر است.
به هیچ وجه نباید به جز شیر مادر، شیر دیگری به نوزاد بدهید. مادران نباید نگران کاهش شیر خود در روزهای اول باشند، تغذیه مناسب، مصرف مایعات فراوان و افزایش تعداد دفعات شیردهی و مک زدن سینه به وسیله کودک باعث افزایش شیر می شود. معمولا بعد از سومین روز تولد مقدار شیر افزایش می یابد. استفاده از شیرخشک باعث کاهش ترشح شیر مادر و موفقیت شیردهی خواهد شد. بسیاری از نوزادان به دلیل تغذیه با شیرخشک تمایلی به خوردن شیر مادر ندارند و عدم تخلیه شیر از سینه باعث بروز درد و تب و گاهی عفونت در مادران می شود، اما اگر ترک سینه همراه با ترشحات عفونی باشد از گذاشتن سینه در داخل دهان کودک اجتناب کنید اما معمولا زخم ها یا ترک سینه ترشحات عفونی و چرکی در پی ندارند.
در عین حال برای بهبود ترک می توانید از کرم هایی که در بازار موجود است، استفاده کنید. باید بعد از هر بار شیردهی، این کرم را به سر سینه بزنید و قبل از شیردهی مجدد آن را با مختصری آب گرم و پنبه مرطوب پاک کنید. برخی مادران از کرم A+D استفاده می کنند که آن هم نتیجه بخش است اما کرم های مخصوص شقاق پستان بهترند. برای نظافت، شستشوی سینه با آب ولرم به تنهایی بعد از هر بار شیردهی یا رفتن به حمام یک روزدرمیان یا هر روز اشکالی ندارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط فاطمه اسلام نیا